Kinderen gaan rekenen | Splitsen van de getallen tot 10 |
De rekenkijkwijzer
De rekenkijkwijzer
In dit boek hebben we gekozen voor het beschrijven van de basisvaardigheden op rekengebied van kleuterklas tot en met klas 2. In het volgende overzicht wordt vanuit dit oogpunt het rekenen tot 100 (het gebied van de basisvaardigheden) in kaart gebracht . Ener-zijds is er de ontwikkelingslijn van het getalbegrip (elementair getalbegrip, uitbreiding van het getalbegrip tot 20 en uitbreiding van het getalbegrip tot 100) en anderzijds zijn er de bewerkingen. De kijkwijzers (ontwikkeld uit de zoekvragenlijst uit Rekenen & zorgverbreding, Ward van de Vijver, 1998) die dit gebied bestrijken dienen als hulpmiddel voor de leerkracht om zijn blik doelgerichter op het rekenproces en rekenvaardigheden van de kinderen te richten.
Schematisch is het verband tussen de kijkwijzeronderdelen onderdelen als volgt weer te geven:
De lijst bevat twaalf rekengebieden, die onderling verband houden.
naam |
klas |
3. splitsen van de getallen tot de 10 |
aantekeningen |
• Kan het kind op concreet handelend niveau een hoeveelheid verdelen in tweeën Bijvoorbeeld: 10 stiften over 2 kinderen op verschillende manieren verdelen |
|
• Koppelt het kind het juiste cijfersymbool aan de hoeveelheid Bijvoorbeeld: zeven boterhammen: 7, een lieveheersbeestje met vijf stippen: 5 |
|
• Kan het kind de cijfersymbolen tot 10 schrijven en inzetten Bijvoorbeeld: het horen van de 7 en schrijven daarvan |
|
• Kan het kind een hoeveelheid splitsen door er alleen naar te kijken? Bijvoorbeeld: een plaatje met een bak knikkers over twee bakken verdelen. |
|
• Lukt het splitsen van hoeveelheden op voorstellingsniveau, dus zonder hulp-materiaal of illustratie Bijvoorbeeld: hoe kun je 12 blokken verdelen over twee manden? |
|
• Kan het kind het verdelen van een hoeveelheid koppelen aan de notatie ervan in getallen Bijvoorbeeld: de notatie zoals die in het periodeonderwijs is aangereikt |
Welke notatie gebruikt het kind? |
• Welke splitsingen weet het kind meteen of vrijwel meteen; welke splitsingen zijn geautomatiseerd |
|
• Bij welke splitsingen heeft het kind nog bedenktijd nodig |
|
• Oefen splitsingen met het kind. Welke splitsing maakt het kind fout |
Telfouten ga dan naar vragenlijst 1 |